En hand lägger in en valsedel i en valurna.

Röstmottagare till EU-valet 2024

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet. Som röstmottagare har du ett viktigt uppdrag för demokratin. Här kan du läsa mer om vad det innebär att vara röstmottagare och lämna en intresseanmälan.

Som röstmottagare kan du arbeta med förtidsröstning och/eller på valdagen.

Röstmottagare på förtidsröstningen

Förtidsröstningen pågår mellan den 22 maj och 9 juni 2024. I Tierps kommun kommer det vara möjligt att förtidsrösta i Tierp, Örbyhus, Skärplinge, Karlholm, Söderfors och Mehedeby. Vi söker röstmottagare som vill arbeta med förtidsröstning på en eller flera av dessa orter.

Röstmottagarens uppgift under förtidsröstningen är att ta emot röster, hålla ordning i och runt lokalen, se till att det finns valsedlar, lotsa de väljare som inte vet hur det går till att rösta och räkna antal mottagna förtidsröster.

Röstmottagare på valdagen

Som röstmottagare på valdagen arbetar du i en av kommunens 14 vallokaler den 9 juni 2024. I varje vallokal tjänstgör totalt 6-8 röstmottagare under valdagen.

Röstmottagarens uppgift i vallokalen är att kontrollera att väljarna har kommit till rätt vallokal, dela ut valkuvert till väljare, se till att det finns gott om valsedlar utlagda och lotsa de väljare som inte vet hur det går till att rösta. Röstmottagarens uppgift är också att se till att lokalen och kön är i god ordning, ta emot röster och räkna rösterna efter att vallokalen stängt.

Alla röstmottagare kommer få utbildning för uppdraget, se nedan.

För att jobba som röstmottagare ska du:

• ha fyllt 18 år
  • tala god svenska
  • vara stresstålig, serviceinriktad och noggrann
  • ha god samarbetsförmåga
  • inte kandidera för ett parti i Tierps kommun

Språkkunskaper och tidigare erfarenhet som röstmottagare i val är meriterande. Det är inget krav att du som röstmottagare bor i kommunen.

För att arbeta under förtidsröstningen behöver du vara van att använda dator.

Det är viktigt att du som röstmottagare har tillräcklig kunskap och kompetens för uppdraget. Därför ska alla som arbetar som röstmottagare delta i valnämndens utbildning. Du får ersättning för att delta i utbildningen.

Ersättningen för röstmottagare vid EU-valet 2024 beslutades av valnämnden i februari 2024.

Röstmottagare vid förtidsröstning får timarvode enligt Tierps kommuns reglemente för ersättning till förtroendevalda (ERS2022). År 2024 är timarvodet 188,75 kronor per timme.

Röstmottagare under valdagen får ett arvode utifrån sin roll i vallokalen. Valnämndens arbetsutskott föreslår att ersättningen vid EU-valet 2024 ska vara:

• Ordförande i valdistrik: 3 500 kr
  • Vice ordförande i valdistrik: 3 000 kr
  • Röstmottagare: 2 400 kr

Anmäl intresse som röstmottagare

Vill du jobba som röstmottagare under EU-valet 2024? Välkommen med din intresseanmälan.

Intresseanmäl

Du som var röstmottagare 2022

Om du jobbade i de allmänna valen 2022 ska du inte göra en ny intresseanmälan. Vi frågar dig direkt via e-post.

Kontaktuppgifter

Har du frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss.

E-post: val@tierp.se
Telefon: 0293–21 82 03