Tillkännagivande av beslut om att anta planeringsstrategi för Tierps kommun

Kommunfullmäktige beslutade den 11 juni 2024 om att anta planeringsstrategi för Tierps kommun. Planeringsstrategin finns tillgänglig på kommunens hemsida.

Plan- och bygglagen innehåller från 2020 nya krav om aktuell översiktsplanering i Sveriges kommuner. Kommunfullmäktige ska ta fram och anta en planeringsstrategi under de två första åren efter ett ordinarie val. Syftet med planeringsstrategin är att den ska främja en ökad kontinuerlig översiktsplanering för att hålla översiktsplanen aktuell. Genom att jobba kontinuerligt med strategin kan kommunen fånga de ändrade planeringsförutsättningar som sker och beskriva prioriteringar och satsningar i kommunens fortsatta översiktsplanering. Planeringsstrategin kan därför ändras från det att den antagits och fram till nästa ordinarie val. Planeringsstrategin innebär inte någon ändring av översiktsplanen.

Överklagandetiden för beslutet är tre veckor från det datum då beslutet tillkännagivits på kommunens anslagstavla. Det är enbart på formella grunder en planeringsstrategi kan överklagas, det vill säga att den inte har tagits fram på ett lagenligt sätt. En planeringsstrategi kan inte, precis som för översiktsplanen, överklagas med dess innehåll som grund. När tiden för överklagande löpt ut utan att någon har överklagat, eller när eventuella överklaganden har prövats slutgiltigt och avslagits, vinner planeringsstrategin laga kraft.

Den som önskar överklaga beslutet skall framföra det skriftligen till förvaltningsrätten i Uppsala län.

För ytterligare information kontakta Medborgarservice, telefon: 0293-21 80 00.